خواص سنگ توپاز هفت رنگ
نوشته شده توسط : javaneh

در طول تاریخ، توپاز سنگی عرفانی با شفا و دارای شانس همراه بوده است. اعتقاد بر این است که این سنگ علاوه بر خوش شانسی، قدرت دفع شر (یا انرژی منفی) را دارد و در عین حال انرژی و احساسات مثبت شما را تقویت می کند. خواص سنگ آکوامارین

به ندرت یک سنگ قیمتی با چندین رنگ پیدا میکنید . به طور سنتی، توپاز به عنوان یک سنگ زرد طلایی مورد علاقه بود. امروزه رنگ آبی احتمالاً شناخته شده ترین توپاز است. توپازهای هفت رنگ کمیاب و ارزشمند می توانند از نارنجی مایل به قرمز تا صورتی متغییر باشند.

توپاز هفت رنگ برخلاف سنگ های جواهری دیگر دارای سختی پایینی میباشد و در صورت ضربه سخت می تواند ترگ بردارد و در صورت برخورد شدید می تواند شکسته شود. پس مواظب این مورد باشید . توپاز هفت رنگ یک سنگ قیمتی زیبا و کاملا منحصر به فرد است

نقره یکی از رایج ترین فلزاتی است که برای جواهرات توپاز هفت رنگ استفاده می شود زیرا رنگ خنثی آن باعث برجسته شدن رنگ سنگ های قیمتی می شود. با این حال، می توان آن را با طلا، رزگلد و مس نیز استفاده کرد که ظاهری جذاب و ظریف به قطعه می بخشد.

تاریخچه سنگ توپاز

توپاز از واژه‌ی یونانی توپازیوس که نام جزیره‌ای مه آلود در دریای سرخ است گرفته شده است. این جزیره امروزه به جزیره سنت جان معروف است. سنگ توپاز برای اولین بار در این جزیره یافت شده است. توپاز در یونانی به معنی جستجو کردن و در لغت نامه دهخدا به معنی زبرجد هندی آمده است. استفاده از این سنگ به عنوان گوهری نفیس به بیش از ۲۰۰۰ سال می‌رسد و در فرهنگ‌های روم، یونان، مصر باستان از این سنگ به عنوان سنگی جادویی استفاده شده است.
 

مشخصات و ساختار کانی توپاز

ساختار بلوری آن راست لوزی (ارتورومبیک) و ساختار شیمیایی کانی توپاز آلومینیوم فلور و سیلیکات بوده و فرمول شیمیایی آن به صورت AL۲SiO۴ (F,OH) ۲ است. توپاز سنگی محکم، اما شکننده با سختی ۸ در مقیاس موس و چگالی حدود ۴/۳-۶/۳ است. این کانی از بخارات فلوئورداری که طی مراحل پایانی انجماد سنگ‌های آذرین سیلیسی آزاد می‌شود، تشکیل شده است. این سنگ گوهری شفاف تا نیمه شفاف با ناخالصی‌های کریستالی است.

سنگ توپاز در کجای جهان یافت می شود؟

مکان‌های مهم پیدایش سنگ توپاز در شنکن اشتاین، معادن کوه‌های سریلانکا، برمه، برزیل، رشته کوه‌های اورال در روسیه و قاره استرالیا، آمریکا، نیجریه، زیمباوه، نامبیا، جمهوری مالاگاسی، ایرلند شمالی، اسکاتلند، انگلستان، ایالات اومی و مینو ژاپن و سان لوئیس پوتوسی مکزیک است.
 

رنگ های سنگ توپاز

این سنگ به شکل سنگ بی‌رنگ، قرمز (کمیاب)، زردمایل به قهوه‌ای، آبی روشن، آبی سبز، صورتی مایل به قرمز یا صورتی ته رنگی از زرد تا نارنجی و قهوه‌ای گیلاسی، سبز روشن یافت می‌شود. بیشترین رنگ آن زرد و آبی و مرغوب‌ترین رنگ آن صورتی است. سنگ رنگ آبی نیز در واقع بی رنگ است و با حرارت دادن به رنگ آبی درمی‌آید.




:: بازدید از این مطلب : 445
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: